តើ​សម​រាត្រី​នា​រដូវប្រាំង​ត្រូវ​នឹង​ខែមីនា មាន​កិច្ច​ពិធី​អ្វីខ្លះ​តាម​ទំនៀម​ព្រាហ្មណ៍​?

​យើង​ស្គាល់​សម​រាត្រី តាម​ការ​ប្រែ​សម្រួល​ពី​ភាសា​សំ​ស្ត្រឹ​ត ដែលមាន​សរសេរ​លើ​ថ្ម​បុរាណ​តាំងពី​សម័យមុន​អង្គរ និង​សម័យអង្គរ ថា “​វិ​សុ​វ​” (​បើ​សរសេរ​តាម​ភាសា​បច្ចុប្បន្ន ជា “​ពិ​សុ​ព​”) ដែល​អ្នកប្រាជ្ញ​ខាង​សិលាចារឹក​បាន​ដឹងឮ​យូរ​មកហើយ​ដែរ​។ សម​រាត្រី (​វិ​សុ​វ​/​ពិ​សុ​ព​) ជា​ព្រឹត្តិការណ៍​មួយ ដែល​រយៈពេល​ថ្ងៃ​និង​យប់​មាន​ប្រវែង​ស្មើគ្នា​។ ជាពិសេស ចំពោះ​អង្គរវត្ត​ក្នុង​វេលា​ថ្ងៃនេះ នា​វេលា​ព្រឹក​ស្រាងៗ មាន​ព្រះអាទិត្យ​រះ​ចំ​កណ្តាល​កំពូល​ប្រាសាទ បើ​គិត​នៅ​ឆ្នាំ​២០២៣ ត្រូវចំ​នៅ​ថ្ងៃទី​២១ ខែមីនា ខាងមុខនេះ​។ សម​រាត្រី (Equinox) កើតឡើង​ចំនួន​២​ដង​ជា​រៀងរាល់ឆ្នាំ គឺ​សម​រាត្រី​រដូវប្រាំង (​វសន្តរដូវ​) កើតឡើង​នៅ​ថ្ងៃទី​២១ ខែមីនា និង​សម​រាត្រី​រដូវវស្សា​កើតឡើង​នៅ​ថ្ងៃទី​២២ ខែកញ្ញា​។

​លោក អ៊ឹម សុខ​រិទ្ធី បុរាណ​វិទូ និង​ជា​ប្រធាន​នាយកដ្ឋាន​ស្រាវជ្រាវ បណ្តុះបណ្តាល និង​ផ្សព្វផ្សាយ នៃ​អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា​មានប្រសាសន៍ថា ព្រឹត្តិការណ៍​ពិសេស​នេះ នា​វសន្តរដូវ ប្រហែល​មាន​ប្រារព្ធ​កិច្ច​ពិធី​ធំៗ​តាម​ទំនៀម​ព្រាហ្មណ៍​នា​សម័យអង្គរ​។ ប៉ុន្តែ​ពិធី​ទាំងនោះ មិនមាន​បន្ត​រៀបចំ​មកទល់​សព្វថ្ងៃ នាំឱ្យ​យើង​បាត់ដាន​ឈឹង​។ ដើម្បី​ជាការ​ពិចារណា យើង​សាកល្បង​មើលទៅ​ប្រភពដើម​នៃ​អារ្យធម៌​ខ្មែរ ដ្បិត​យើង​ទទួល​ឥទ្ធិពល​ពី​ឥណ្ឌា ហើយ​ប្រហែល​តិច​ឬ​ច្រើន​យើង​ប្រតិបត្តិ​តាម​ប្រពៃណី​ព្រាហ្មណ៍​ខ្លះ​ហើយ​។​

​នា​ថ្ងៃ​វិ​សុ​វ​/​ពិ​សុ​ព វសន្តរដូវ ទី​១ ព្រាហ្មណ៍​នៅ​ទូទាំងប្រទេស​ឥណ្ឌា​នៅ​អំឡុង​ខែមីនា គេ​ឃើញ​មាន​ប្រារព្វ​ពិធីបុណ្យ​មួយ​យ៉ាង​ធំ បើតាម​គម្ពី​បុរាណ​របស់​ឥណ្ឌា គេ​ហៅថា Holi​។ នៅក្នុង​ពិធី​នេះ អ្នកចូលរួម​ទាំងអស់​បាន​ច្រៀង រាំ យ៉ាង​ត្រេកអរ ដោយ​យក​ម្សៅ​ពណ៌​មក​បាច​និង​លាប​ដាក់គ្នា​ទៅវិញទៅមក​យ៉ាង​សប្បាយរីករាយ​ដើម្បី​អបអរ​សារ​ទ​ជ័យ​ជំ​នៈរ​បស់​ព្រះ​នរាយណ៍​ដែល​បាន​តំណែង​ខ្លួន​ជា​អវតារ​មាន​ទម្រង់​ជានរ​សឹង្ហ ដែល​បានសម្លាប់​យក្ស​កំណាច​ដ៏​ធំ​មួយ បាន​បំផ្លាញ​ផែនដី​មាន​ឈ្មោះថា ហិរណ្យ​ក​ស៊ី​ពុ ( Hiranyakashipu)​។

ទី​២ ព្រឹត្តិការណ៍​សម​រាត្រី​នេះ​អាច​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​រឿង​ជ័យជំនះ​របស់​ព្រះ​នរាយណ៍​ដែរ គឺ​ព្រះ​គ្រឹ​ស្ណ​ដែលជា​អវតារ​មួយ​យ៉ាងសំខាន់​របស់​ព្រះអង្គ​ដែល​បាន​កំចាត់ ឬ​បំផ្លាញ​សភាវ​អាក្រក់​។ ព្រាហ្មណ៍ ប្រារព្ធ​កិច្ច​ដើម្បី​បង្ហាញថា សភាវ​ល្អ​ឈ្នះ​លើស​ភាវ​អាក្រក់ យុត្តិធម៌​ឈ្នះ​លើ​អយុត្តិធម៌​។ ទី​៣ ថ្ងៃ​វិ​សុ​វ​/​ពិ​សុ​ព​នេះ​ក្រៅពី​ជាប់​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​រឿង​ថ្ងៃ​មង្គល​របស់​និកាយ​ព្រះ​នរាយណ៍ ក៏​ជា​ថ្ងៃ​មង្គល​ធំ​មួយ​របស់​និកាយ​ព្រះ​ឥសូរ​ដែរ​។ វេលា​ថ្ងៃ​និង​យប់​មាន​រយៈពេល​ស្មើគ្នា​នេះ ព្រះ​ឥសូរ​និង​មហេសី​បានរួម​បញ្ចូល​គ្នា​ជា​ប្រាណ​តែមួយ ដែល​មួយ​ចំហៀង​ជា​ប្រាណ​បុរស និង​មួយ​ចំហៀង​ជា​ប្រាណ​ស្ត្រី ដែលមាន​ឈ្មោះថា “​អឌ្ឍ​នារី​ស្វរ​” (Ardhanarishvara)​។ ខ្មែរ​បុរាណ​និយម​បដិមា​នេះ​ខ្លាំង ដែល​យើង​មាន​បដិមា​នេះ​នៅមុន​សម័យអង្គរ​និង​សម័យអង្គរ​។​

​ទី​៤ ចំពោះ​ប្រពៃណី​ធ្វើ​យោគ (Yogic tradition) នៅ​ថ្ងៃ​សម​រាត្រី​រដូវ​នេះ គឺជា​ថ្ងៃ​ដ៏​វិសេស​សម្រាប់​អ្នកប្រតិបត្តិ​យោគ (Yoga) ព្រោះ​ជា​ពេលវេលា​ដ៏​ល្អ​បំផុត ដើម្បី​ទទួលផល​ខ្ពង់ខ្ពស់ ពី​ការធ្វើ​យោគ ជាង​វេលា​ណាៗ​ទាំងអស់​។​
​បើ​ពិចារណា​លើ​ករណី​ពិធី​ខាងលើ នោះ​យើង​ឃើញ​មាន​ទាក់ទង​នឹង​ព្រះ​នរាយណ៍​ជាពិសេស​។ អង្គរវត្ត​សាង​ទ្បើង​ជា​ទេវ​ឋាន​របស់​ព្រះ​នរាយណ៍ មានឈ្មោះ​ដើម​ថា “​ព្រះ​បរម​វិស្ណុ​លោក​”​។ តើ​ថ្ងៃ​រះ​ចំ​កំពូល​កណ្តាល​អង្គរវត្ត​នៅ​សម​រាត្រី​រដូវប្រាំង​នេះ មាន​ទាក់ទង​នឹង​កិច្ច​ពិធី​ខាងលើ​ទេ​ដឹង​?​

កំណត់ចំណាំចំពោះអ្នកបញ្ចូលមតិនៅក្នុងអត្ថបទនេះ៖ ដើម្បី​រក្សា​សេចក្ដី​ថ្លៃថ្នូរ យើង​ខ្ញុំ​នឹង​ផ្សាយ​តែ​មតិ​ណា ដែល​មិន​ជេរ​ប្រមាថ​ដល់​អ្នក​ដទៃ​ប៉ុណ្ណោះ។

Close